måndag 6 maj 2013

Perfekt halt!

Galoppombyte av misstag. Ja, så kan det bli när man har en mer utbildad häst än vad man själv är. Jag skulle träna galopp på diagonalen och vinglade till med rumpan och vips bytte Spicen galopp och när jag rätade upp mig bytte han igen. Min man skrattade glatt åt min vinglande rumpa och Spicen som bara bytte galopp. Japp, då har man lärt sig att sitta still då. Annars blir det galoppombyten!

Skrittar av sig själv..

  Ridningen är helt annorlunda när man har en häst som kan - och när man själv   gör rätt förstås. På Ruslans kunde jag sitta och kämpa med en massa trix som han hade samt att han inte kunde så mycket och man fick ha mer tålamod. Nu får JAG skärpa mig och göra allt rätt. Ja, självklart fuskar han ju oxå ibland och han är ju inte någon Scandinavium dressyr häst. Men..han kan mer än mig och det är jättekul!

Snart är det dags att våga på sig en första tävling tillsammans, tror jag.



I helgen har vi fokuserat på tempo vxl, göra fina halter och igångsättningar. Jag försöker lära mig att det räcker med små små hjälper. Det är svårare än vad jag kunde tro. Det räcker med att jag kniper med knäna så gör han halt. Men jag måste göra det i exakt rätt ögonblick, när han precis ska lyfta ett bakben för att det ska bli en perfekt halt. Och det är skit svårt. Både lördagen och söndagens slutade med trött och svettig ryttare samt häst.


På söndagen kom Eddie, den lilla hyresgästen. Supersöt och mysig. Lite arg blev han dock på mig. Jag försökte få av den sista brodden som den förra ägaren inte fått av. Han kan ju inte gå med EN brodd på! 
Till sist lossade den efter en gemensam kamp med polygripen. 

I morse släppte vi ut dem alla tre och oj vilken ny sida Spice visade upp. RÖR INTE MIN TJEJ. 
Tynka brunstade, Eddie ville vara med och leka och Spicen hade öronen bak och cirklade runt Tynka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar