tisdag 9 oktober 2018

Att köpa häst

Var ska man börja?
Om jag får önska vill jag gärna ha en PRE. Och de är dyra. När vi var på Falstebo Horse Show och lyssnade på Sara, rekomenderade hon att man köpte en svenskfödd unghäst. Jag hade inte tänkt köpa någon unghäst. Har haft 2 st och vet hur mycket jobb man måste lägga ner. Inte för att jag inte vill lägga ner tid på min nya pålle. Men en unghäst är ändå en unghäst. Hästen jag letar efter behöver inte vara "färdig" men grundriden. Minst 5 år,inte för hög (en så där 164) och ha framåtbjudning. Gärna anlag för dressyr. Men jag kommer förmodligen aldrig tävla på hög nivå. men ambitionen är att kunna rida MvS och nosa på St. George.


Så jag spanar på Hästnet och Hippson. Filtrerar och kollar, sparar de som är intresanta och mailar om filmer. Jag måste bara få tid att åka och provrida.
Och så är det det där med pengar. Att köpa häst är dyrt. Och att köpa ALLT som man behöver. Jag ska göra en lista denna gång på vad man max behöver..mohaaa. Får se hur det går. Spanade in förådet häromdagen. Jag har kvar ett oanvänt vintertäcke stl 160, en flughuva, lädersmörj och ett par bruna nya tyglar. Det är allt som är kvar efter mina tidigare hästar.


Köpte en ryktväskan på Lantmännen för att ha när jag åker och rider. Åh, vad tråkigt det låter. "åker och rider". Men det är ju det jag gör just nu. Har ett klippkort på Hammarbergsgård som måste nyttjas i höst. Betalt och klart. Ska boka upp ridlektionerna.


https://www.agria.se/hast/artiklar/om-hast/kopa-hast-hur-gar-det-till-/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar